woensdag 2 juli 2014

Durven. En ook: durven fouten maken.


Mijn vroegere baas had wel voor elke gelegenheid een gepaste spreuk, en één die hij graag hanteerde was: "De vis begint te stinken bij de kop." Met andere woorden: als er iets misgaat, begint dat doorgaans bij de leiding. Want het management belichaamt de onderneming, en zet de toon voor de 'troepen'. Dat heeft dan natuurlijk te maken met het nemen van de juiste beslissingen, maar ook heel erg veel, méér dan we denken, met de stijl, de manier waarop. En niet alleen als het misgaat - ook als de zaken goed lopen.

Daaraan moest ik denken toen ik Håkan Samuelsson, de topman van Volvo Cars, hoorde spreken voor een internationale groep managers. We staan aan de vooravond van het lanceren van de Volvo XC90, en hij had het over het her-lanceren van het merk Volvo. Het nieuwe model moet het eerste tastbare resultaat worden van een wedergeboorte.

Håkan Samuelsson stond daar helemaal alleen op het podium. Hij had welgeteld één enkele slide meegebracht; met daarop zes aandachtspunten. Simpele zwarte tekst op een witte achtergrond, en zes bullet points.
Hij sprak over klemtonen in de Volvo-strategie. En hij deed dat, wel, ... 'op zijn Volvo's'. Rustig, duidelijk, maar ook zonder afstand tussen hemzelf en de toehoorders. Toen er vragen gesteld werden, ging hij gewoon tussen het publiek staan. Het was duidelijk: hij had geen show nodig. Ik denk dat de grote baas van Mercedes, van Apple, van Microsoft, een andere stijl zouden hanteren. Wat ik daar ervoer, was 'de Volvo-stijl'. Wat telt is de inhoud, niet de verpakking. Zaken doen gaat over kwaliteit en over efficiëntie, maar hij had het veel meer over mensen en over respect. "Respecteer de mensen," zei hij. "In de praktijk is dat eenvoudig: behandel hen zoals je zelf behandeld wilt worden."
Volvo moet sneller reageren, vond hij ook. We zijn een klein bedrijf, en daar moeten we een concurrentieel voordeel van maken. En dat kan maar als de mensen betrokken zijn bij hun werk. "Veel heeft te maken met de mindset," zegt hij. "We moeten risico's durven nemen. Berekende risico's, dat wel, maar toch nog altijd risico's. We moeten kunnen aanvaarden dat mensen fouten maken. Procedures moeten er zijn in een goed georganiseerd bedrijf, maar we moeten niet bang zijn om onze intuïtie te volgen en te vertrouwen onze ervaring."

Durf ook zaken in vraag te stellen, gaf hij nog mee. Bij Volvo had hij altijd gehoord dat de Amerikaanse markt niet te vinden is voor op maat bestelde auto's. Amerikanen willen uit voorraad kopen, toch? Customer Ordered production, dat werkt daar toch niet? Toen 
Håkan Samuelsson in de Verenigde Staten was, ging hij binnen bij een BMW-dealer. En wat bleek? BMW verkoopt vooral klantverkochte auto's. Ook in Amerika. "Wees nieuwsgierig, wees kritisch," was zijn boodschap. Zo was hij ook gefascineerd door de manier waarop Tesla auto's verkoopt. In een winkelcentrum was er een kleine stand van het hippe automerk, met verschillende computerschermen. Iemand die vakkundig uitleg gaf. En daarna kun je op de PC je auto samenstellen. "Ik was maar een klik verwijderd van een aankoop,' aldus de Volvo-topman. "Het heeft me geleerd dat de manier waarop auto's verkocht worden, grondig aan het veranderden is. Volvo is sterk op dat domein, en daar kunnen we beter zijn dan dan onze concurrenten. Digital commerce is de toekomst."

En verder had hij het ook en vooral over de nieuwe XC90. "Dat is zoveel meer dan het lanceren van een nieuw model - het wordt een re-launch van Volvo. En geloof me: we zullen de wereld versteld doen staan."


Geen opmerkingen:

Een reactie posten