maandag 11 augustus 2014

Werken terwijl de collega's luieren...

Deze vakantie ging ik er een weekje vroeger dan de collega's tussenuit. Eenmaal ter bestemming aangekomen, ging ik gewoon even zitten, in de zon, voeten omhoog, om te genieten van de rust en het schitterend uitzicht. Zeg nu zelf...

Het eerste... of beter, het tweede, of nee, het derde waar ik aan dacht, waren mijn collega's. Dus stuurde ik hen deze foto (linksboven) door. Goed beseffend dat ze nog heel druk aan het werk waren. Ze konden de attentie gelukkig (zij het gedeeltelijk) appreciëren.

Ik weet niet of de collega's die tijdens de vakantie doorwerkten, ook het gevoel hadden dat terwijl zij keihard aan het werk waren, hun collega's lekker van hun vakantie genoten. Want tijdens de drie vakantieweken is er ontzettend veel werk verzet. Vorige week werd er al volop proefgedraaid in de Eindassemblage, vooral in de zone waar vandaag de nieuwe collega's (voordien bij Johnson Controls ) aan de slag gaan. 
Maar ook in GA en GB werd er heel wat aangepast - één van de grootste investeringen bestond erin om een aantal spuitrobots te vervangen.



Proefdraaien voor de productiestart. Een nieuw record - dat van het aan één stuk door programmeren - staat volgens sommigen nu op naam van Volvo Car Gent.

Björn Bettens van Engineering, die de coördinatie van de vakantiewerken op zich nam, toonde zich eind vorige week van zijn voorzichtige kant. "Of alles goed verlopen is, weten we pas als we de productie opstarten," zei hij. Want dan komt de echte proef op de som. 
De complexiteit van de werken was dan ook enorm. De voorbije dagen kwamen er in GC problemen aan het licht met de aansturing van de conveyor (dit is het proces na de voormontage van de dakbleding, nadat die in de auto gemonteerd wordt die dan doorschuift op de pre-trimlijnen).

"Het is gebruikelijk dat de vakantiewerkzaamheden nog uitlopers kennen na de vakantie," weet Luc De Vuyst (Engineering GC). "Dat is niet abnormaal als je weet wat er allemaal veranderd is. Vandaar dat ik mijn vakantie maar over een paar weken laat ingaan. Ik heb in het verleden mijn lesje wel geleerd!"


Patrick Van Cauwenberghe tekende mee de nieuwe productiezone uit (assemblage dakbekleding) uit.
"Ik heb wel zestig voorontwerpen gemaakt," lacht hij.

Vandaag, maandag 11 augustus, is de eerste werkdag voor de collega's die overkomen van Johnson Controls Interiors. Het proces van de voormontages verloopt volgens plan, vooral ook dankzij de voorbereiding van vorige week, toen er volop proefgedraaid werd.  Er heerste toen een koortsachtige bedrijvigheid. Als je vroeg "Gaat het lukken?", was het antwoord steevast: "Het zal wel moeten!"
Bij de opstart zien we een sterke verbetering, dankzij het harde werk tijdens het weekend (Luc Verhaest, directeur Industrial Engineering: "Ik denk dat we het wereldrecord programmeren verbeterd hebben!") - de band draait, zij het nog met de verwachte problemen.


De nieuwkomers zien het ook helemaal zitten, en zijn blij verrast met hun ruime en lichte werkomgeving.
Het spandoek aan de ingang heette hen alvast welkom! Toen de ochtendploeg wegging en de namiddagploeg opkwam, konden ze alvast rekenen op de belangstelling van Kanaal Z en van een productiehuis dat in opdracht van Canvas een reportage maakt over het theme 'werken'.

Het Eindgebied is ook radicaal veranderd. Final 1 heeft nu een verlengstuk gekregen, Final 2, waar alle activiteiten - en meer - zullen plaatsvinden die vroeger op de Klantenlijn gebeurden.

Twee teambegeleiders van de (toen nog lege) nieuwe Final 2-lijn: Geert Gervoyse en Luc Devisscher. Ze waren opgetogen dat ze zoveel input konden geven over hoe deze lijn het best werd ingericht.

Een belangrijk aandachtspunt tijdens de vakantieweken, is veiligheid. Walter De Volder wist ons te zeggen dat alles 'zonder grote malheuren' was verlopen - er waren alleen enkele kleine verwondingen, die verholpen werden ter plekke of in de Medische Dienst. "We hebben een goede opvolgingsstructuur, met dagelijkse meetings," vertelt Walter. "Er zijn veel nieuwe installaties bijgekomen, dus we hebben nog werk met de indienststellingsverslagen, maar wat de veiligheid betreft kunnen we terugblikken op geslaagde vakantiewerkzaamheden."
Walter De Volder en Jurgen Cosyn waakten over de veiligheid.


4 opmerkingen:

  1. Wecome to all new Volvo Collegues!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Awel als ik het zo zie zijn ons mensen daar met hun gat in de boter gevallen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor de verwelkoming.En of we welkom waren .Prachtig!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Anoniem zei...
    Deze morgen eens gepasseerd bij de dakbekleding (op weg naar magazijn). Toch eventjes stilgestaan en gekeken. De verlijming van de kabels is wel een mooi proces vind ik. Zeker welkom !!

    BeantwoordenVerwijderen