maandag 1 september 2014

Wat gebeurt er eigenlijk met die 1.200 wagens die dagelijks de fabriek verlaten?


Elke wagen krijgt een uniek adreslabel, met daarop onder andere de volgende bestemming en de definitieve bestemming (adres van de autodealer in een bepaald land). Deze wagen bijvoorbeeld, gaat via de parking van VCG naar de Car Distribution Yard (CDY) aan het Mercatordok om uiteindelijk met de vrachtwagen naar Vercelli, Italië, getransporteerd te worden. De wagen komt finaal bij de lokale autodealer terecht, om zo de klant te bereiken.

(Door JOCHEN VEYS) Elke minuut rolt een wagen van de band. Voor velen het eindstation, maar voor Outbound Logistics (distributie van afgewerkte wagens) het begin van een uitdagend proces om de wagens snel en correct naar verwachtingsvolle klanten uit alle uithoeken van de wereld te transporteren. Wat gebeurt er eigenlijk met die 1.200 wagens die dagelijks de fabriek verlaten? Volg de flow aan de hand van onderstaande fotoreportage.
Maar eerst even terug naar het begin. Nadat de wagen grondig gecontroleerd is op de productielijn in GC, krijgt die een plaats op de parking van Gate 4 (net naast de testbaan) toegewezen. Deze parking is opgedeeld in loten van zeven of acht wagens, die bestemd zijn voor een volgende (maar nog niet definitieve!) bestemming.


Alle wagens van VCG worden op Gate 4 met Kintrans-vrachtwagens zorgvuldig opgehaald volgens onze kwaliteitsstandaard. Het is belangrijk dat de wagens tijdig opgeladen in functie van de non-stop productie.
Er zijn grofweg twee transportmogelijkheden: met de truck of met de boot. Een geladen truck lost de wagens in de haven van Gent (MMT), Zeebrugge of Antwerpen, om van daaruit verder verscheept te worden naar overzeese bestemmingen.
In het andere geval krijgen de wagens een voorlopige plaats op één van de grotere yards van VCG: CDY(Mercatordok) of Esdic (Skaldenstraat).

De capaciteit van de yards op CDY en Esdic schommelt rond de 4.500 plaatsen.
Om de kwaliteit van de wagens doorheen de distributieflow te garanderen wordt ook op de yards (Esdic / CDY) een visuele inspectie uitgevoerd door onze medewerkers. Hier worden bepaalde wagens ook meteen startklaar gemaakt (verwijderen van interne en externe bescherming, plaatsen van vloermatjes, ...) voor de uitlevering aan rentalbedrijven zoals Hertz, Avis en Europcar. Wagens die om een bepaalde reden langer op de yard blijven staan dan voorzien, krijgen hier ook een standaard onderhoud.




Vooraleer de vrachtwagenchauffeur op de yard de gevraagde auto's laadt, controleert hij deze ook nog eens via een vastgelegde procedure...

... om vervolgens de juiste wagens zorgvuldig op de truck te rijden.

Elke wagen wordt telkens stevig vastgemaakt voor transport....

En wijle weg!



Net naast de Car Distribution Yard (CDY) meert bijna dagelijks de imposante DFDS-boot aan. Deze boot is een rechtstreekse verbinding (genaamd Eurobridge) tussen de fabriek in Göteborg en Gent. Zweedse Volvo's voor de West-Europese markt worden hier gelost en vervolgens wordt de boot geladen met Gentse Volvo's voor de Scandinavische markt. Een mooi en tastbaar voorbeeld van een vruchtbare wisselwerking tussen twee Volvo-fabrieken!

Tot slot hebben we ook nog Esdic in de Skaldenstraat. Esdic kunnen we omschrijven als een 'grote garageworkshop' waar bepaalde wagens voorzien worden van bepaalde opties en accessoires. Ondanks onze hoge kwaliteitsstandaard gebeurt het wel eens dat een wagen beschadigd wordt in de flow. In dat geval is Esdic gelukkig onze steun en toeverlaat om de wagen te herstellen. Op deze foto is te zien hoe een sportspoiler voorzichtig aangebracht wordt op een S60.


Herstel en onderhoud van bedrijfswagens gebeurt eveneens op Esdic.

En zie hier de gezichten achter de operaties! Sinds Week 30 heeft VCG de Car Distribution Yard (CDY) aan het Mercatordok in eigen beheer genomen. Van hieruit worden jaarlijks gemiddeld 120.000 wagens getransporteerd voor de Europese markt. Om dat alles in goed banen te leiden is Outbound Logistics fors uitgebreid. In totaal telt het team nu 9 werknemers, die ondersteund worden door 12 Esdic-operatoren. Coach Outbound Pieterjan Landuyt: "De flexibiliteit van het team werd tijdens de overgangsfase op de proef gesteld door onvoorziene hagelbuien. Gelukkig is alles goed verlopen waardoor we nu verder kunnen gaan met de volgende fase: alle processen herbekijken en optimaliseren!"












 














7 opmerkingen:

  1. Mooie reportage. Boeiende en wetenswaardige materie. Thanks!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed voor te weten. Ben weeral wat slimmer geworden

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie reportage, heel vizueel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie leerzame reportage. Moeten jullie vaker doen. Bijv. over produktie proces of botsproeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk artikel om te lezen, heel duidelijk en begrijpbaar geschreven

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi om te zien hoe de flow verloopt. Zeker ook de samenwerking tussen de 2 volvo-fabrieken sprak me erg aan. Het verslag is mooi beeldend weergegeven. Als autobedrijf is het tegenwoordig moeilijk te overleven en zijn dus gebaat bij een zo praktisch mogelijk en goed verlopend proces.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuke foto's zeg. Je kan zien dat jullie een team zijn! Bedankt voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen