Elke wagen krijgt een uniek adreslabel, met daarop onder andere de volgende bestemming en de definitieve bestemming (adres van de autodealer in een bepaald land). Deze wagen bijvoorbeeld, gaat via de parking van VCG naar de Car Distribution Yard (CDY) aan het Mercatordok om uiteindelijk met de vrachtwagen naar Vercelli, Italië, getransporteerd te worden. De wagen komt finaal bij de lokale autodealer terecht, om zo de klant te bereiken. |
(Door JOCHEN VEYS) Elke minuut rolt een wagen van de band. Voor velen het eindstation, maar voor Outbound Logistics (distributie van afgewerkte wagens) het begin van een uitdagend proces om de wagens snel en correct naar verwachtingsvolle klanten uit alle uithoeken van de wereld te transporteren. Wat gebeurt er eigenlijk met die 1.200 wagens die dagelijks de fabriek verlaten? Volg de flow aan de hand van onderstaande fotoreportage.
Maar eerst even terug naar het begin. Nadat de wagen grondig gecontroleerd is op de productielijn in GC, krijgt die een plaats op de parking van Gate 4 (net naast de testbaan) toegewezen. Deze parking is opgedeeld in loten van zeven of acht wagens, die bestemd zijn voor een volgende (maar nog niet definitieve!) bestemming.
Alle wagens van VCG worden op Gate 4 met Kintrans-vrachtwagens zorgvuldig opgehaald volgens onze kwaliteitsstandaard. Het is belangrijk dat de wagens tijdig opgeladen in functie van de non-stop productie. |
In het andere geval krijgen de wagens een voorlopige plaats op één van de grotere yards van VCG: CDY(Mercatordok) of Esdic (Skaldenstraat).
De capaciteit van de yards op CDY en Esdic schommelt rond de 4.500 plaatsen. |
Om de kwaliteit van de wagens doorheen de distributieflow te garanderen wordt ook op de yards (Esdic / CDY) een visuele inspectie uitgevoerd door onze medewerkers. Hier worden bepaalde wagens ook meteen startklaar gemaakt (verwijderen van interne en externe bescherming, plaatsen van vloermatjes, ...) voor de uitlevering aan rentalbedrijven zoals Hertz, Avis en Europcar. Wagens die om een bepaalde reden langer op de yard blijven staan dan voorzien, krijgen hier ook een standaard onderhoud.
| ||
|
Elke wagen wordt telkens stevig vastgemaakt voor transport.... |
En wijle weg! |
Herstel en onderhoud van bedrijfswagens gebeurt eveneens op Esdic.
|
Mooie reportage. Boeiende en wetenswaardige materie. Thanks!
BeantwoordenVerwijderenGoed voor te weten. Ben weeral wat slimmer geworden
BeantwoordenVerwijderenMooie reportage, heel vizueel!
BeantwoordenVerwijderenMooie leerzame reportage. Moeten jullie vaker doen. Bijv. over produktie proces of botsproeven.
BeantwoordenVerwijderenLeuk artikel om te lezen, heel duidelijk en begrijpbaar geschreven
BeantwoordenVerwijderenMooi om te zien hoe de flow verloopt. Zeker ook de samenwerking tussen de 2 volvo-fabrieken sprak me erg aan. Het verslag is mooi beeldend weergegeven. Als autobedrijf is het tegenwoordig moeilijk te overleven en zijn dus gebaat bij een zo praktisch mogelijk en goed verlopend proces.
BeantwoordenVerwijderenLeuke foto's zeg. Je kan zien dat jullie een team zijn! Bedankt voor het delen.
BeantwoordenVerwijderen