vrijdag 21 maart 2014

Beter leren leidinggeven kan best confronterend zijn!

Leidinggeven - soms word je er gewoon ingegooid, en doe je wat je denkt wat goed is. Omdat de manier waarop er leiding wordt gegeven zo belangrijk is, werd er een opleidingsprogramma uitgewerkt. Onder het motto "Leiding geven kun je leren", doorlopen alle supervisors en superintendents het programma "Aspired Lean Ladership".

"De opleiding is soms confronterend," zegt Koen Devriese. "Je wordt gevolgd in je dagelijks functioneren, en dan hoor je wat je goed doet, en wat niet. Ik stelde vast dat ik zelf weinig coachte. Ik dacht dat ik medewerkers hielp door hen snel oplossingen aan te reiken. Maar op die manier haal je niet het potentieel uit de medewerkers. Koen maakt nu dagelijks in zijn agenda momenten vrij om naar de werkvloer te gaan. "Want de essentie van leidinggeven, dat is ter plaatse zijn, waar de actie is, waar je medewerkers zijn, op de vloer dus. Dat hebben we ondertussen wel geleerd."

General Patton, de legendarische oorlogsgeneraal, wist het al. "Zeg nooit mensen hoe ze iets moeten doen. Zeg wat ze moeten doen, en ze zullen je verrassen met hun vindingrijkheid." Daar voegt Pascal aan toe: "Vertel de mensen niet alleen wat ze moeten doen, maar ook waarom. En geef ze dan de ruimte voor eigen inbreng."

Leiderschap gaat over de vraag hoe leiders en medewerkers met elkaar omgaan. Succesvolle leiders bevorderen de prestaties van de medewerkers door hen te inspireren, te motiveren en aan elkaar te verbinden. Ook Volvo Car Gent onderschrijft die visie, en schotelde een negentigtal  leidinggevenden van Volvo Car Gent  eind 2012 een intensief opleidingsprogramma voor: Aspired Lean Leadership (ALL). Onze mensen hebben er ondertussen al negen van de dertien opleidingsweken opzitten. Wat is hen bijgebleven?
 
Een mensenketting
Tijdens de introductieweek kregen alle leidinggevenden van Volvo Car Gent een theoretische opfrissing van de vijf gekende VCMS principes, en van de hoekstenen van leidinggeven. Lean blijft een sleutelwoord, ook in het leidinggeven: het streven naar een efficiënte productie zonder verspilling. Ook belangrijk is situationeel coachen - elke situatie vergt een andere leiderschapsaanpak. En elke leider moet bouwen aan een effectief team, dat begrijpt wat het belang is van gestandaardiseerd werk. En tenslotte: een goede leider creëert in zijn team eigenaarschap en verantwoordelijkheid, wat betekent dat je weet wat er van jou verwacht wordt, en dat je daarvoor, op elk niveau, de verantwoordelijkheid opneemt.

Guy Ronsse in overleg met Jonas De Wispelaere
De opleiding werd niet echt een plezierreisje. Er werd grondig gehamerd op twintig gedragsvaardigheden die bijdragen aan het behalen van die principes. Denk bijvoorbeeld aan het motiveren van en verantwoordelijkheid geven aan teamleden. Aspired Lean Leadership wil de leidinggevende zoveel mogelijk weghalen van het kantoor en hen naar de werkvloer of de gemba (*) brengen. Derek Jessiman, enkele jaren geleden plant manager in Gent en nu verantworodelijk voor de opleiding, is van oordeel dat een leidinggevende 60 à 70 procent van de tijd tussen zijn mensen moet staan. Iets wat we ook bij de deelnemers terugvinden. “Mensen zijn de belangrijkste schakel in de volledige ketting. De opleiding heeft ervoor gezorgd dat mijn ketting opnieuw goed gesmeerd werd”, zegt Luk Van Reybrouck, superintendent van MP&L.
Volgens de deelnemers is sinds de lancering van het opleidingsprogramma de interactie tussen de  teamleden verbeterd, waardoor iedereen vrijuit kan praten, zich betrokken voelt en naar verbeteringen streeft.
Het komt er volgens implementatiecoach Pascal De Cooman op aan om alles wat we ooit aangeleerd hebben, in vraag te blijven stellen. "Enkel zo evolueren we naar een leane werkomgeving, waarbij we met zo weinig mogelijk middelen zoveel mogelijk waarde geven aan de klant. En dat doen we door van deelnemers betere leiders te maken. Want niet zij, maar hun teamleden creëren de waarde in de productieketen."
Enkele ALL-deelnemers: Koen De Vrieze, Guy Ronsse, Filip Vroman, Pascal De Cooman (implementatiecoach) en Özcan Kiran.
De baas spelen
Het is ook de taak van de leidinggevende om inzicht te hebben in deze waardeketen - welke handelingen creëren waarde, wat is er verspilling? Hier gaat het om even afstand nemen van de dagdegelijke problemen die opgelost moeten worden, om fundamenteel het proces te verbeteren.
“Het komt erop aan om de juiste keuzes te maken”, zegt Pascal De Cooman. “Herstel ik eerst een robot die ons één seconde tijdswinst oplevert, of werk ik eindelijk een plan uit om de body’s een uur sneller uit de bufferzone te halen?” Coaching op de werkvloer kan hierbij helpen. “Teamleden kunnen waardevolle input geven bij het oplossen van een vraagstuk. Stuur ze niet direct aan en vraag eens hoe zij het probleem zouden oplossen”, zeg Özcan Kiran die naar eigen zeggen veel minder de baas speelt dan vroeger, en daardoor betere resultaten boekt.

In een volgend stadium krijgt elke leidinggevende geobserveerd door een persoonlijke coach die hem/haar geregeld feedback geeft. "Het is onwennig en confronterend als iemand je constant een spiegel voorhoudt, maar enkel zo krijg je inzicht in je tekortkomingen. En we leren nog graag bij", klinkt het in koor.

We wensen onze deelnemers nog veel succes in het leerproces!
 








 









 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten