woensdag 11 juni 2014

Lego voor grote kinderen

"Gaan we eens testen?"

Trainingsbegeleider Tamara kijkt streng. Ze staat aan het einde van de transportband en vraagt een blauwe auto. Zij speelt vandaag de ongeduldige en veeleisende klant. En de klant, die is nog altijd koning. Elke 30 seconden (nog sneller dan in het echt!) moet er keurig en op tijd het juiste model in de juiste kleur de band afrollen.

Of het is hommeles.

"Hoe..." Gunther Rasschaert slaat wild om zich heen. "We hebben helemaal geen blauwe auto's." Hij wijst verontwaardigd naar het pallet met  rode legoblokjes, dat door zijn teamleden onder zijn neus geschoven wordt. Zucht.

De 'transportband' - Met Lego spelen voor gevorderden.
Naast hem staat Luc. Luc staat vandaag in voor voorraad en leveringen. Hij is de laatste schakel van de ketting, en moet de klant tevreden houden. Maar dat lijkt niet goed te lukken. "Ik wil een blauwe wagen, geen rode", zegt Tamara. Later zou deze klant nog veeleisender worden en om de 15 seconden een auto vragen.

En ondertussen werkt operator drie, Hervé, zich de pleuris.

Komt dat nog wel goed?

Vandaag spelen we met de blokjes, maar het spelletje is niet zo onschuldig als het lijkt. De samengeknutselde legoblokjes zijn gesimuleerde Volvo-wagens. Alle deelnemers zijn teambegeleider of supervisor en de bedoeling is dat er veel bijgeleerd wordt tijdens Wave 2, de opleiding van de Lean Learning Academy. De deelnemers willen zich voorbereiden op het behalen van stap 1 tot en met 3 op vlak van teamontwikkeling in VCMS. Ze doen dus maar beter hun best.

"Ik wil een blauwe wagen, geen rode"
De meeste operatoren voegen waarde toe (lees: ze bouwen auto's met legoblokjes). Een logistiek operator ondersteunt hen en zorgt ervoor dat de stock (legoblokjes) tijdig aangevuld wordt. De kwaliteitscontroleur controleert uiteraard de kwaliteit, gevolgd door iemand die de nodige software in de auto 'downloadt'. Tot slot zorgt voorraad en levering ervoor dat de juiste auto bij de juiste klant arriveert.
Of dat probeert hij toch.

Maar proberen is niet goed genoeg.

Stopwatch
Ondertussen komen de eerste rode auto's in zicht. Enkel nog de software 'installeren' en de auto is vertrekkensklaar. Luc wordt ongeduldig. "Kom, geef mij eens die auto." Softwareman Gunther schudt zijn hoofd, en kijkt argwanenend op z'n stopwatch. "De installatie van het softwarepakket duurt een minuut, nog even wachten!"

Luc heeft in tussentijd zijn voorraad blauwe auto's opgestapeld. "Ik zit hier wel met overproductie hé!" Tamara dient hem van antwoord: "Dat is mijn probleem niet. Ik ben klant en ik wil een blauwe auto."
"Ik wil nu een blauwe auto!" Tamara (links) is de ongeduldige klant en die is nog steeds koning. Tijdens de eerste sessie heeft zij 5 wagens niet op tijd gekregen. "Dat moet morgen beter, jongens!"
Elk blokje, verkeerd gebouwd, of in de verkeerde kleur aangebracht, is een 'montage-afwijking'. Dat wil zeggen dat er een productiefout in het proces geslopen is. Gelukkig staat de kwaliteitscontroleur op scherp. Hij merkt de fout op, haalt de wagen (het pallet met legoblokjes) van de band en brengt het terug naar de afzender: post 1. We kunnen opnieuw beginnen.

Er valt een blokje op de grond. Het onderdeel is beschadigd. "Direct naar de schroothoop daarmee!" Einde discussie.

"Help, mijn zwarte blokjes zijn op!"

Hervé heeft het lastig. De productieflow stropt telkens bij hem op. Hij is de enige binnen het gezelschap die zoveel werkdruk op z'n schouders krijgt. "Pff, dat zit hier toch niet logisch in elkaar", zegt hij terwijl hij grabbelt en in z'n doos met zwarte legoblokjes grijpt. "Ze zijn, op!"
Paniek in de zaal.
Logistiek operator Gino snelt z'n troepen (tijdig) ter hulp. De brand is geblust. 

Na een kwartier is de speeltijd over."We hebben het uiteindelijk redelijk goed gedaan", zegt Tamara. "Slechts drie rode en twee gele auto's zijn niet op tijd geleverd, dat valt goed mee. Maar het kan nog veel beter!"

"Er zit wel veel nutteloos werk in, hé", vertelt Gunther.
"Dat is exact wat ze willen", zegt Hervé.

Leren bouwen op vraag van de klant
Na de middag (en tijdens de volledige opleiding) krijgen de deelnemers theoretische lessen  en praktische tools aangereikt zodat ze tijdens de volgende simmulatiesessie aanpassingen en verbeteringen kunnen doorvoeren. Tools om de vraag van de klant af te stemmen op het productieproces. "De bedoeling is om snel en efficient in te spelen op de veranderende marktvraag binnen de automobielsector. Dat proberen we met dit spelletje aan te tonen", vertelt VCMS-expert Jeffrey De Baeremaeker. "Leren bouwen op vraag van de klant."

De flow moet sneller gaan. De werklast moet evenredig verdeeld worden. Overbodige posten worden eruit gezwierd. Vanaf morgen draaien we dezelfde productie met twee mankrachten minder.

Nog snel even de koppen bij elkaar steken.

"Mogen we de vraag van de klant - rood, blauw of geel - in het begin van de band weten? Zo kunnen we het productieproces beter afstemmen op de vraag", zegt Sabine. "Nee", antwoordt Jeffrey. "In de realiteit kennen we ook niet de totale marktvraag lang op voorhand. We moeten het productieproces volgen. Je mag wel kiezen uit drie verschillende schema's..."

Aha!

Jeffrey geeft de deelnemers nog snel wat huiswerk mee. "Zorg maar dat je allemaal wat verbeterpunten hebt tegen morgen, of je mag niet starten!"







3 opmerkingen:

  1. De mooiste Lego wagens kan je nog steeds bij Sheepo's Garage vinden !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. Hoe kan men deze lego blokken kopen en de instructie om iets te bouwen?

      Verwijderen