woensdag 18 juni 2014

Take your break... before the break takes you

Zou ik dan toch toehappen?

Twijfel. Of toch even hinken op twee gedachten, na het lezen van een uitnodigingsmail om een opleiding te volgen die niet direct in verband staat met het uitvoeren van mijn dagdagelijkse job. De opleiding gaat over je eigen gezondheid, en over die van je collega's. De opleiding gaat over omgaan met stress en over het herkennen van de eerste symptomen bij medewerkers die problemen ondervinden.
Ik hoor het u ook al denken. Tijdverspilling. Een ver-van-mijn-bedshow. Gebakken lucht. En wat met mijn to-dolijst(je)? Wat is de output om iemand twee uur van zijn werk te houden? 
En wat is hier in godsnaam de bedoeling van? ...
Wel - en dat kan ik je vertellen na afloop van de opleiding - de twee uur 'verloren tijd' is op termijn van onschatbare waarde. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor het bedrijf waarvoor je werkt.

Weegschaal
Anouk Van Laere - preventieadviseur psychosociale aspecten van Securex - vertelt over de gelijkenissen en verschillen tussen (negatieve) stress en een burn-out. Essentieel in haar redevoering is de klassieke weegschaal met in het ene schaaltje de draagkracht (= persoonlijke eigenschappen) van het individu, en in het andere schaaltje de draaglast (= de intensiviteit van het takenpakket). "Als die balans in evenwicht is, is ook jouw leven in balans."
Gemakkelijker gezegd dan gedaan. We kregen een anonieme getuigenis binnen, van een bediende die zich de laatste maanden niet meer zo goed voelde op het werk, onder andere door een ingrijpende reorganisatie. "Mijn aandacht verminderde en ik werd humeurig. Ik wou deze situatie niet laten escaleren, en dacht eraan om een afspraak te maken met mijn huisarts. Deze workshop drukt mij met de neus op de feiten: ik bevind mij in de gevarenzone. Maar wat belangrijker is: deze workshop heeft mij de ogen geopend. Ik kan nu bepaalde gebeurtenissen op het werk beter plaatsen. Ik voel me gesterkt."

"Ik kan nu bepaalde gebeurtenissen op het werk beter plaatsen. Ik voel me gesterkt."  
Kinderrapport
Er wordt volgens de preventieadviseur in onze hedendaagse prestatiemaatschappij te veel gefocust op de tekortkomingen, en er worden te weinig schouderklopjes gegeven voor mooie prestaties. Ze maakt de vergelijking met een kinderrapport. "Waarom zo hard focussen op de mindere prestaties, terwijl over de uitmuntende cijfers zelden gesproken wordt?"

"Waarom zoveel focussen op mindere prestaties?"

Langdurig afwezig
Tijdens de pauze vertelt Sébastien Verougstraete (supervisor GA) over bepaalde voorbeelden die ook in zijn team van toepassing zijn. "Het is niet toevallig dat herhaaldelijk kortstondig thuisblijven uiteindelijk ook resulteert in langdurige afwezigheid."

Handjeklap doen met de (onberkende) buurman/buurvrouw leidt tot grappige taferelen. "Oogcontact en een open relatie is de basis om een goede band op te bouwen met je collega's", schreeuwt Energiecoach Tim op de achtergrond.
Kajakken vs. raften
Tim Vermeire - energiecoach van Attentia - stelt de vraag wat ons de meeste energie en voldoening geeft. Belangrijk, want de werk-privéverhouding wordt er niet gemakkelijker op. "Vroeger was dat gezellig kajakken op de Leie, vandaag hard raften op de Ourthe." 
 "De werk-privéverhouding was vroeger gezellig kajakken op de Leie, maar vandaag hard raften op de Ourthe"

Even de motoriek aanscherpen. Les van de dag: wie dagelijks beweegt voelt zich beter in zijn vel.

Let's face it: een burn-out is een kwaal van deze tijd. Je kan de valkuilen ontwijken door je tijdig te laten adviseren. Spreek erover met anderen, hou je collega's in de gaten, en anticipeer op negatieve signalen.Voor het te laat is.
Maar zo erg is het nog niet gesteld. Ter afsluiting test energiecoach Tim Vermeire het energiepeil van de talrijk opgekomen Volvo-medewerkers. Beoordeelt u zelf het resultaat...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten