vrijdag 27 juni 2014

Als een jongensdroom werkelijkheid wordt

Soms zie je ze, in sneltempo de volledige fabriek ontruimen.

Soms zie je ze, gepakt en gezakt (met zuurstofflessen op de rug) en geblinddoekt ruimtes aftasten.




 Zoals hier in GF, op de tast op zoek naar een 'vermist slachtoffer', hopeloos achtergelaten in een gesimuleerde brand.
Soms zie je ze, op onze terreinen, plots uitrukken in een zwarte Volvo XC60, een speciaal uitgeruste jeep, met op de flanken in witte drukletters gedrukt: BRANDWEER.

Brandweerman spelen. Een van de weinige jongensdromen die ook voor enkele Volvo-medewerkers werkelijkheid geworden is. Met 36 zijn ze in totaal, het vrijwilligerskorps brandweerlieden van Volvo Car Gent. Je ziet ze niet veel, maar elke shift staat een ploeg van 12 brandweerlieden paraat om snel en efficiënt dreigend onheil af te wenden.
"De eerste minuten na een ramp zijn cruciaal" 

Elke dinsdag traint de groep een tweetal uren op onze terreinen. Evacuatieoefeningen, of lekkages dichten, dat soort dingen. Snel ter plaatse zijn om de situatie in te schatten en de eerste voorzorgen te kunnen nemen", zegt vrijwilliger Steven Bauters.
"De eerste minuten na een ramp zijn cruciaal."

Een 4-tal jaren geleden heeft hij de beslissing genomen om GC volledig te ontruimen nadat een licht ontvlambare vloeistof 'gevaarlijker dan benzine' gelekt was uit één van de containers. "Nadat we de eerste hulp toegediend hebben, bellen we direct de brandweer van Gent op."

"Ervaring is niet nodig, goesting des te meer"

Ervaring is niet nodig, goesting des te meer. Dat moet ook wel, want je ruilt na je reguliere werkshift niet voor de lol je werkplunje in voor een loodzwaar pak waarmee je moet gaan zeulen. Om lid te worden zijn er niet veel voorwaarden. "Je moet wel fysiek in orde zijn en geen hoogtevrees hebben."

Discipline. Dedication. Friendship.

Om lid te worden zijn er niet veel voorwaarden. "Je moet wel fysiek in orde zijn en geen hoogtevrees hebben."

Drie geblinddoekte brandweermanen staan met elkaar in contact via de brandweerslang. Ze moeten traag ademen via de zuurstofflessen. "Fysiek erg lastig", zegt Vicky Deboutte van Beveiliging.
"Heeeelp! Heeelp!” Plots schreeuwt 'het slachtoffer' om hulp.



Waar ben je ??!!

Gevonden! Op de derde verdieping van GF. Het slachtoffer wordt klaargemaakt voor evacuatie.

Hup, voorzichtig met de trap naar beneden. Geen lift!


1 van de de 3 groepen. V.l.n.r.: Danny Depauw, Peter Balet, Steven Bauters, Eddy Depauw, Nathalie Van Steenlandt, Erwin Snoeck, Pascal Viaene, Frederik Arijs, Franky De Meyer, David Heyman, Ferhat Atmaca, Laurens Jacops.





3 opmerkingen:

  1. Zelf heb ik in 1992 ook meegedaan aan de echte testen voor brandweer...en geslaagd, maar dan op een wachtlijst (n° 36) terecht gekomen => Volvo 4-ever!
    Conditie is inderdaad een must!
    Respect voor zulke gedreven mensen om in hun vrije tijd nog eens gas te geven!
    Keep the fire alive

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Blijft de vraag hoe efficiënt het zal zijn als er echt een ramp gebeurt?
    Onlangs werd een operator op de lijn onwel. Het amateurisme van de hulpverlening droop eraf. Hierboven staat zo mooi 'de eerste minuten zijn cruciaal', wel ik ben er sinds kort van overtuigd dat er die eerste cruciale minuten niet veel zal gebeuren...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoogstoel Bart30 juni 2014 om 13:28

    Aan ieder die schrijft op dit forum kritiek geven is iets dat iedereen kan.Elke oproep is anders, maar uiteindelijk is deze persoon geholpen zonder verdere letsels.De eerste minuten zijn inderdaad cruciaal en als je moet wachten op de hulpdiensten is 1 minuut een eeuwigheid. Wij doen meer dan ons best en ook niet voor alles is er een directe oplossing. Ook nog dit, wij gaan door het vuur voor iedereen gelijk wie. Het laatste wat we willen is dat we tegen je familie moeten vertellen dat je nooit meer thuis komt!!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen