donderdag 20 februari 2014

Knappe vrouwen

Geometrie-expert Sofia Heungens maakt de meisjes enthousiast
voor de wondere wereld van techniek.

Jazeker, we hebben er een pak op Volvo - knappe koppen van het vrouwelijk geslacht, in verschillende technische functies en met diverse specialisaties: geometrie van het koetswerk, elektrische voertuigen, leidinggeven in Productie, noem maar op.
Toch is het aanbod van vrouwelijke kandidaten voor technisch georiƫnteerde functies nog altijd veel te klein. Te weinig meisjes kiezen voor technische richtingen, hoewel de kansen op de arbeidsmarkt daar nog altijd zeer goed zijn.

Amper een op de tien studenten in een technologische richting is een meisje. Om hen een duwtje in de rug te geven, organiseerde Agoria deze week een 'Technogirls-dag'. In totaal namen over heel Vlaanderen zo'n 500 meisjes uit het vijfde en het zesde leerjaar deel aan Technogirls. Ze konden kennismaken met jobs in verschillende technologiebedrijven.
In Volvo Car Gent werden de dochters van werknemers woensdagnamiddag uitgenodigd om te komen kijken hoe een Volvo gebouwd wordt. Ze konden ook zelf de handen uit de mouwen steken, en een ventilator maken die werkt op zonne-energie.
Katleen Van Buggenhout, Sofia Heungens en Hilde Derave - drie van Volvo's Techno Ladies - zijn erin geslaagd om hun (complexe) job in een boeiend en begrijpelijk verhaal te gieten voor de leerlingen.

"Om hen kennis te laten maken met de boeiende wereld die technologie toch wel is", vindt Luc Van der Sypt, die onder andere ook het diversiteitsnetwerk leidt. "En misschien mogen we hen over enkele jaren wel verwelkomen als ingenieur of technicus."

Het initiatief gaat uit van Agoria Vlaanderen, samen met Technopolis en Artesis Hogeschool, die meisjes op die manier wil overtuigen dat een technologische opleiding interessant is en heel wat mogelijkheden biedt. Omdat de middelbare vooropleiding van het grootste belang is voor de latere studies en beroepskeuze, richt dit project zich specifiek op meisjes uit het 5de en 6de leerjaar.

Conny Geldhof van Communicatie, die de dag praktisch uitwerkte, meent dat dergelijke initiatieven wel degelijk nut hebben. "Los van het feit dat alle meisjes die ik sprak het ‘megacool’ vonden, hebben we gepolst of ze akkoord gingen met de stelling ‘Techniek is alleen iets voor jongens’. Dat was gelukkig niet het geval. Of alle meisjes daarom binnenkort een technische opleiding zullen volgen, is daarom nog niet gegarandeerd - een meerderheid zou later wellicht toch een niet-technische richting volgen. Er is dus nog werk aan de winkel om de mentaliteit van de meisjes - en hun ouders - te wijzigen."

Andere bedrijven die gisteren hun deuren openzetten voor de Technogirls waren o.a. Atlas Copco, Barco, Bekaert, Picanol, Umicore en Volvo Europa Truck.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten