maandag 7 april 2014

Twintig minuten, en plots was alles voorbij

 
Het relaas van een bewogen dag...

Twintig minuten, en plots was alles voorbij. Het leek bij momenten alsof de rondleiding van de Chinese president Xi en onze koning Philippe aan Volvo Car Gent in snelmodus werd afgespeeld, in fastforward. Ok, na afloop keuvelden de koning en de president nog een vijftal minuutjes gezellig op de parking van GC, maar het was een blitsbezoek pur sang. "Hij was blijkbaar niet onder de indruk", hoorde ik terwijl de rode loper vakkundig terug opgerold werd. De criticasters bleken ongelijk te hebben want diezelfde avond nog verwees onze vriend Xi  tijdens zijn toespraak in Brugge - uitgerekend in Brugge - naar Volvo Car Gent als 'mooi voorbeeld van een geslaagde economische samenwerking tussen Zweden, China en België. Dat kan al tellen, toch?

Van de koning tot de hofnar. Niet enkel de president was in zijn nopjes. Zo goed als de volledige delegatie genodigden bedankten ons de afgelopen dagen om het high-level bezoek in goede banen te leiden. Verliep alles dan vlekkeloos? Natuurlijk niet, zo bleek ook maandag tijdens de generale repetitie - toen Li Shufu al eens in de fabriek kwam rondsnuffelen - het een en ander nog niet volledig op punt te staan. Het rode laken op de signeertafel moest nog gestoomd - niet gestreken! - worden, de Chinese autovlaggen wapperden nog ergens onderweg tussen Stuttgart en Gent, en de Chinezen en Belgen discussieerden stevig over de versiering aan de 'inkomhal' van GC, waar een witte ontvangsttent opgesteld stond. Een paar uur later hingen daar prompt vier rode Chinese kussens aan, het symbool voor eenmaking en harmonie (of dat maakten ze ons toch graag wijs).

Eind goed al goed: iedereen tevreden. Ja... dat was toch het gevoel dat overheerste bij iedereen die erbij betrokken was. Maar wat vond de vierde macht, de waakhonden van de democratie, van het staatsbezoek? De opkomst was enorm. Het journaille werd massaal in veel te kleine busjes gedropt aan de bewakingspost. Het moeten er in totaal een 50-tal - vergeef ons als we er eentje gemist hebben - geweest zijn, waarvan liefst de helft overgevlogen zijn vanuit China om hun staatshoofd te vergezellen tijdens zijn rondreis door Europa.

Hakan Samuelsson, topman van Volvo Car Group, nam uitgebreid de tijd om de talrijk opgekomen journalisten te woord te staan.

... maar wat vond de media ervan? Dit is wat u ervan moet onthouden
De president kwam enigszins verrassend aan in een Mercedes, ondanks alle moeite die de regering gedaan had om de delegatie te voorzien van Volvo's. Bij Volvo Car Gent zagen ze hen liever aankomen in een Volvo maar het belang van tradities en gewoontes zit ingebakken in de Chinese cultuur, zo zei woordvoerder Mark De Mey in het avondjournaal van VTM. "Verandering houdt een zekere vorm van risico in, zeker voor Chinezen. Daarom houdt men bij presidentiële gelegenheden sterk vast aan gewoontes."
De regionale televisiezender AVS besteedde veel aandacht aan de toekomst van de fabriek, en vroeg aan Hakan Samuelsson, CEO van Volvo Car Corporation, of Volvo nog wel een plaats heeft in Gent. "Absoluut. De fabriek in Gent maakt integraal deel uit van onze productieoperaties en is een hoeksteen van Volvo's toekomst", zo zei hij ook tegen de meeste media. "Deze fabriek heeft als voornaamste troef haar enorme productiecapaciteit. De productie in Gent is cruciaal om ons doel van 800.000 auto's tegen 2020 te behalen. Bovendien zal de groeiende vraag in China voor heel wat extra jobs in België en Zweden zorgen."
 

Tewerkstelling garanderen
Samuelsson legde in onder andere De Standaard wel meteen een pijnpunt bloot: de hoge kosten. "De belastingen en energie -en loonkosten moeten dringend naar omlaag om de fabriek efficiënter en rendabeler te maken." De Volvo-topman had voorafgaand aan de rondleiding een gesprek over lastenverlaging met de toplui van Geely, samen met Vlaams minister-president Kris Peeters(CD&V) en federaal vicepremier Alexander De Croo (Open VLD). Samuelsson wilde in De Tijd niet in detail gaan over welke besparing de maatregelen precies opleveren. "Maar er is begrip en een wil om ons te ondersteunen, en dat is belangrijk", verklaarde hij.

Vicepremier en minister van Pensioenen Alexander De Croo (Open VLD) vertelde tegen AVS dat de gesprekken het beste doen vermoeden. "De maatregelen die genomen zijn voor de Belgische economie is goed voor elke onderneming in ons land, en zeker voor Volvo. Een verlaging van de loonkost garandeert tewerkstelling, en zorgt ervoor dat onze ondernemingen kunnen blijven concurreren", besluit De Croo.

Samuelsson liet nog niet helemaal in zijn kaarten kijken over de productie van de populaire XC60 in Gent maar woordvoerder Stefan Elfström bevestigde in De Tijd wel dat ook de opvolger van de populaire V40 al zeker naar Gent komt. En het feit dat Geely-topman Li Shufu de Chinese president een rondleiding geeft in de Gentse fabriek is voor Plant Manager Eric Van Landeghem meer dan een positief signaal. "Het hoogstaand bezoek naar Gent halen was een kans van één op een miljoen. Dat het toch gelukt is toont aan dat Gent een belangrijke rol blijft spelen in de toekomst van Volvo. We zullen nieuwe modellen blijven bouwen", besluit Van Landeghem.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten